Om FlixBus

Om FlixBus

Utforsk verden med grønn og smart mobilitet

FlixBus er et ungt mobilitetsselskap som i løpet av de siste tre årene har endret reisemåten til millioner av mennesker i Europa. FlixBus er en unik kombinasjon av teknisk oppstartvirksomhet, e-handel og transportselskap, noe som gjorde at selskapet i løpet av kort tid kunne etablere Europas største ekspressbusstilbud.

Med vårt brukervennlige bestillingssystem og omfattende rutenettverk gir vi reisende muligheten til å utforske verden uansett hvilket budsjett de har. Våre grønne busser oppfyller de strengeste sikkerhets- og miljøstandardene, slik at vi kan tilby et miljøvennlig og praktisk alternativ til privattransport. I tillegg byr bussene våre på det beste av komfort.

FlixBus Experience – vår oppskrift på suksess

Vår suksess kan tilskrives digitaliseringen av den tradisjonelle bussreisen. Vi har revolusjonert bussbransjen med teknologiske fremskritt som vårt nettbasert bestillings- og billettsystem, FlixBus-appen, gratis Wi-Fi i bussene og GPS-sporing i sanntid. Takket være smart nettplanlegging og dynamisk prisstyring kan vi gi kundene gode tilbud. Vi samarbeider også tett med små og mellomstore aktører i bransjen, og FlixBus' regionale busspartner – som ofte er familieeide selskaper med lang erfaring – har ansvaret for vår grønne busspark. Det er her nyskapingen og gründerånden i FlixBus forenes med ekspertisen og kompetansen i tradisjonelle busselskaper.

Fra oppstartsvirksomhet i Tyskland til nummer 1 i Europa

FlixBus ble grunnlagt i München av tre unge entreprenører som ønsket å tilby miljøvennlige reiser i komfortable busser til en rimelig pris. Samtidig startet selskapet «MeinFernbus» sitt bussrutetilbud fra Berlin til hele Tyskland. Når jernbanemonopolet ble fjernet i 2013, etablerte FlixBus og MeinFernbus seg som ledende aktører i ekspressbussmarkedet og sikret seg en sterk posisjon mot internasjonale konkurrenter. Siden sammenslåingen av virksomhetene i München og Berlin, er vi markedsledende i Tyskland.

FlixBus har også vokst internasjonalt siden 2015 med nasjonale ekspressrutenett i Frankrike, Italia, Østerrike, Nederland og Kroatia i tillegg til et internasjonalt rutetilbud til Skandinavia, Spania, England og Sentral- og Øst-Europa. Våre passasjerer kan i dag nyte godt av Europas største ekspressbusstilbud.

Bak det grønne busselskapet er det i dag et internasjonalt team på knapt 1 000 medarbeidere fordelt på kontorer i Stockholm, Aarhus, München, Berlin, Paris, Milano, Zagreb, Amsterdam, Praha, Budapest, Los Angeles, Madrid og Bucuresti i tillegg til de mange tusen bussjåførene hos FlixBus' samarbeidspartnerne i hele Europa. Hver enkelt medarbeider bidrar hver eneste dag til å gjøre FlixBus enda bedre. Har du den rette personligheten og lagånden til å bli med på å erobre det europeiske bussmarkedet? Send oss en søknad – kanskje har vi drømmejobben din.

Fakta om FlixBus

100 millioner kunder siden oppstarten

Vi har allerede fraktet ca. 100 millioner passasjerer – hele 40 millioner bare i 2017.

3000+ destinasjoner i 40+ land

Vi betjener for øyeblikket 3000+ destinasjoner i 40+ land – et tall som øker nesten daglig.

400 000+ forbindelser per dag

Vi knytter sammen byene i Europa med 400 000+ ruter hver dag – ofte med to avganger i timen.

Gunnleggere

Andre Schwämmlein

Andre Schwämmlein

André har ansvar for internasjonal drift og ekspansjon. Allerede i 2009 diskuterte og utvekslet han og Jochen ideer om hvilke muligheter som kunne ligge i et deregulert marked. Som tilhenger av alternative mobilitetskonsepter har han ikke bil og han sykler til jobben.

Jochen Engert

Jochen Engert

Jochen har ansvar for markedsføring, salg og økonomi. Før han og André grunnla FlixBus, reiste de verden rundt som strategikonsulenter. Allerede som student organiserte han skireiser til Alpene og fikk sin første erfaring med bussbransjen.

Daniel Krauss

Daniel Krauss

Daniel tar seg av IT, mobil og programvareutvikling. Daniel startet allerede i studietiden en fremgangsrik IT-virksomhet sammen med studiekameraten André. Han jobbet mange år i Microsoft før han forlot både jobben – og bilen – for å starte Europas største ekspressbusselskap.