Året som gikk: 50 prosent flere FlixBus-passasjerer i Norge i 2019

21/01/2020

FlixBus transporterte 50 prosent flere passasjerer til/fra/innom Norge dette året i sammenligning med 2018. I 2019 transporterte selskapet 62 millioner passasjerer globalt. FlixBus begynner det nye tiåret som det verdensledende expressbusselskapet med 2500 resmål i 30 land, og forbereder nå sin ekspansjon til Sør-Amerika og Asia med frisk kapital som ble hentet i sommer.

Stockholm/ München 21 Januar 2020 – FlixBus kan se tillbake på et innholdsrikt år. I 2019 ble det gjort nye satsninger med shuttlebusser til flyplasser, søknad om å traffikere tog i Sverige, samtidig som flere busspartnere ble en del av selskapets nettverk . FlixBus passasjerdata til/fra/innom Sverige viser til en dobling. Fra 1 million passasjerere i 2018, til 2 millioner passasjerere i 2019.

Peter Ahlgren, direktør for FlixBus i Norden forteller: ”Siden FlixBus lanserte i Skandinavia har Norge vært et viktigt reisemål for oss. I år har vi sett en voksende etterspørsel for våre Oslo-reiser og i 2019 hadde vi hele 50 prosent flere reisende i Norge – noe som er riktigt gledelig og strategiskt viktigt for FlixBus fremtidige utvikling i Norden.”

Den globale veksten fortsetter: 62 millioner reisende i 2019

Morselskapet bak FlixBus og FlixTrain hadde hele 62 millioner passasjerer i 2019. En økning på 37 prosent fra 2018, da økningen var 40% sammenlignet med det foregående året. FlixBus og FlixTrain knytter idag 2500 reisemål i 30 land, og i 2019 ble Kamil Koç og Eurolines en del av nettverket. I USA har FlixBus vært i drift siden 2018 og har i år lagt til nye destinasjoner til Florida, New York, Oregon, Texas og Washington.

Innen 2019 tok slutt så lanserte selskapet sitt nye varemerke FlixCar, som foreløpig kun er tilgjengelig i Frankrike. FlixTrain fortsetter å vokse, ikke bare i Tyskland, men til og med i Sverige der planen er å ha sine første grønne tåg på spor i 2020.

Vi vokser som bare det - på de siste sju årene har FlixBus lykkes med å bli den største  expressbussoperatøren i verden med flere enn 400 000 ruter  til tusentals av destinasjoner.” forteller Peter Ahlgren ”Jeg har sterk tro på at etterspørselen etter prisdyktige og behagelige kollektivreiser kommer til å fortsette å øke, ikke minst p.g.a. et økende fokus på miljøet. Det er mindre kjent i klima- og tågdebatten at buss ofte er den mest miljøvennlige måten å reise lange strekninger på utenfor Sverige, hvor tåg går på elektrisitet som er utvinnet fra kull- eller gassverk. I Sverige kommer vi å lansere FlixTrain og for de som ikke bor i nærheten av jernbanestasjoner har våre busser en stor klimafordel sammenlignet med bil og fly.”

Det nye tiåret kommer å bringe flere ambisiøse ekspansjoner med FlixBus i Sør-Amerika og Asia. Disse satsningene kommer vil bli finansiert av frisk kapital som ble hentet i sommer, hvor FlixMobility gjennomførte to sukssessfulle finansieringsrunder. Både nye investorer, som TCV og Permira, og selskapets eksisterende investorer, som HV Holtzbrinck Ventures, inngikk et strategiskt sarmarbeid  med FlixMobility, som gjør at selskapet kan akselerere sin ambisiøse vekstrategi.

Bærekraftighet

I 2019 tok FlixMobility sine grønne ambisjoner et steg lengre og la frem sin klimanøytrale visjon hvor selskapet sikter mot 100% klimanøytralitet innen 2030. En av utfordringene på veien mot klimanøytralitet er drivstoff. I tillegg til de elektriske bussene i Europa og USA, kunngjorde FlixMobility nylig sin mobilitetsløsning: branselcelle-busser som går på hydrogen. Busser som går på biogass vil være det neste målet.

FlixMobility stilte opp for klimaaktivister da selskapets ansatte støttet klimastreikene som tok sted omklring i verden den 20 og 27 september. Kundene som tok en FlixBus til klimastreiken fikk sin reise fundert, og alle ansatte hos FlixBus og FlixTrain ble oppmuntret til å delta i klimastreikene.

Teknologi

Teknisk utvikling hos FlixBus drives av hundretals av programmerere som arbeider med å gjøre app og nettside så smidig som mulig. I året som var opprettet FlixMobility sitt fjerde tekniske hub i Nürnberg, i tillegg til de eksisterende avdelingene i Berlin, München og Kharkiv (Ukraina).

I 2019 lanserte FlixMobility også en ny tjeneste kalt ”FlixTainment”, som er en underholdningtjeneste passasjerer kan benytte seg av under reisen. Tjenesten er gratis og byr på medieinnhold som film, serier, spill, e-bøker og lydbøker.