Ofte stilte spørsmål

Før reisen:

   

Du finner alle tilgjengelige bussforbindelser i FlixBus-appen og på https://www.flixbus.no. Du finner en oversikt over rutenettet vårt på våre nettsider under Bussruter.

Hvis dere reiser som en gruppe, er det mulig å leie en hel buss med egen sjåfør hos FlixBus Rental. Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten ikke er tilgjengelig i Norge for øyeblikket. På nettsiden  www.mieten.flixbus.de kan du enkelt angi ønsket reiserute, beregne pris og bestille leiebuss – og så er det bare å glede seg til turen.

   

Du kan bestille billetter til våre avganger i FlixBus-appen og på nettsidene våre ca. 4–6 uker før avreisedato. Vi jobber kontinuerlig med å bygge ut rutenettet vårt og gjøre det eksisterende rutetilbudet enda bedre. Det er særlig tre faktorer vi er opptatt av – punktlighet, gunstige avgangstider og best mulig forbindelser. Vi legger vanligvis ut billettene for salg cirka én måned i forkant. Det gir oss frihet til å raskt gjøre endringer og forbedringer i rutetilbudet vårt.

Hvis du ønsker å holde deg oppdatert på nye ruter, kan du abonnere på nyhetsbrevet  vårt eller følge oss på Facebook.

   

Det enkleste er å bruke  appen til å finne ønsket busstopp. Velg din stasjon og klikk på pilen oppe til høyre så starter navigeringfunksjonen automatisk. Du finner en liste over FlixBus' avgangssteder i fanen «Busstopp» i appen og i busstoppoversikten. Klikk på en by og du får opp adressen til busstoppet/busstoppene i et kart. Bestillingsbekreftelsen inneholder også et kart over busstoppene.

De lokale busstoppene er dessuten som regel skiltet.

   

Det enkleste er å bestille reisen direkte i FlixBus-appen på smarttelefonen din. Da lagres billetten under «Mine billetter», og du kan enkelt vise billetten på mobilen når du går om bord i bussen. Når du bestiller i appen, kan du i tillegg være sikker på at du får de beste prisene – på samme måte som når du bestiller på FlixBus' nettsider. I appen finner du også alltid ulike spesialtilbud. Du mottar bestillingsbekreftelsen på e-post (husk å sjekke søppelpostmappen).

Du kan også bestille reiser ved å ringe kundeservice (+49 30 300 137 300*) eller oppsøke et av FlixBus' salgssteder/reisebyråer, eller du kan kjøpe billett hos bussjåføren. Vær oppmerksom på at når du kjøper billett på bussen, betaler du alltid full pris (for både voksne og barn), og du får kun kjøpe billett hvis det er ledig plass. Du kan ikke ikke benytte deg av kampanjepriser, spesialtilbud eller grupperabatt når du kjøper billett på bussen. Kvitteringen fungerer som billett/bestillingsbekreftelse.

   

Det varierer avhengig av hvor du bestiller reisen:

På FlixBus' nettsider: Bankkort, kredittkort (Visa /Mastercard/Amex) Carte Bleue og PayPal.
Hos bussjåføren: Kontantbetaling mot kvittering. Kvitteringen fungerer som billett/bestillingsbekreftelse. Merk: Når du kjøper billett hos bussjåføren, er det kun mulig å kjøpe billetter til full pris. Rabatter og spesialtilbud er kun tilgjengelig når du bestiller på nettet eller på et av våre salgssteder/reisebyråer. Det er ikke mulig å betale med kort i våre busser ennå.
Salgssteder/reisebyråer: Alle våre utsalgssteder tilbyr ulike betalingmetoder, og det er alltid mulig å betale kontant.
På telefon: Kredittkort (Mastercard/Visa/Amex) samt debetkort for kunder som bor i Tyskland.

Vær oppmerksom på at bestemte betalingsmåter kan medføre gebyrer som pålegges av en tredje part. Det finnes imidlertid alltid en betalingsmulighet uten gebyrer. Gebyrene vises i betalingsprosessen.

   

Du kan enkelt løse inn verdikuponger (f.eks. gavekort eller tilgodekupong) når du bestiller i FlixBus-appen eller på nettsidene, når du bestiller per telefon eller kjøper billett på et av våre salgssteder/reisebyråer. Når du har valgt ønsket reise og lagt den til i handlekurven, oppgir du kupongkoden når du kommer til kassen. Du kan kun bruke én kupong per bestilling. Det er ikke mulig å få eventuell verdikupongsaldo utbetalt i kontanter.

Verdikuponger, hvis gyldighet ikke kan forlenges, er de verdikupongene som er kjøpt i vår Fan Shop. Verdikupongkoder, som er utstedt i forbindelse med en ombestilling eller kansellering, er gyldige i ett år.

   

Hvis du har problemer med å bestille på nettet, skyldes det trolig nettleseren du bruker. Du kan prøve følgende for å løse problemet:

Bruk en annen nettleser.
Tøm hurtigbufferen, slett informasjonskapslene og start nettleseren på nytt. Prøv så å bestille på nytt.
Oppdater nettleseren. Vi bruker svært høye sikkerhetsstandarder og nettsidene våre er optimalisert for de nyeste nettleserversjonene. Du finner den nyeste versjonen av nettleseren ved å klikke på en av disse lenkene: Firefox / Internet Explorer / Google Chrome

Har du ikke mottatt en e-postbekreftelse? Sjekk om e-postbekreftelsen er havnet i søppelpostmappen.

Hvis du fremdeles har problemer, kan du ringe +49 (0)30 300 137 300*. Vi er alltid klare til å hjelpe deg.

   

Du finner en fullstendig liste over alle utsalgssteder i oversikten over salgssteder og reisebyråer. Skriv inn sted eller postnummer for å finne utsalgssteder i nærheten.

   

Ja, du kan endre bestillingen på siden for ending/avbestilling på FlixBus' nettsted eller hos salgsstedene/reisebyråene inntil 15 minutter før avgang:

Endre telefonnummer: Det kan du gjøre gratis. Du mottar en ny bestillingsbekreftelse med en ny bestillingsreferanse.

Endre navn på passasjer: Gratis med følgende unntak: Hvis prisen på reisen har steget siden du bestilte, må du betale prisdifferansen. Du mottar en ny bestillingsbekreftelse med en ny bestillingsreferanse.

Kansellering & ny bestilling:  Dersom du ønsker å ombestille reisen din, gjør du følgende:

  • Sjekk om ønsket reise er tilgjengelig.
  • Avbestill den opprinnelige reisen. Du får en verdikupong du kan bruke på den nye bestillingen.
  • Bestill den nye reisen, og betal med verdikupongen. Du mottar en ny bestillingsbekreftelse med en ny bestillingsreferanse. Dersom prisen på den nye bestillingen er høyere enn verdien på tilgodelappen, må du betale mellomlegget.

Vær oppmerksom på at kansellering koster 10 kr per passasjer i kanselleringsgebyr.
Gebyret vises i kanselleringsprosessen.

   

Ja, du kan endre navnet på passasjeren gratis inntil 15 minutter før avgang. Det gjør du på siden for endring/avbestilling på FlixBus' nettsted eller hos et av våre salgssteder/reisebyråer. Hvis prisen på reisen har steget siden du bestilte, må du betale prisdifferansen. Du mottar en ny bestillingsbekreftelse med en ny bestillingsreferanse.

   

Vi har plassgaranti på våre busser. Du kan imidlertid ikke reservere et bestemt sete på forhånd. Hvis du ønsker å sitte en bestemt plass i bussen, anbefaler vi at du møter opp på busstoppet senest 15 minutter før avgang. Hvis det allerede sitter noen der du ønsker å sitte, kan du spørre om han eller hun er villig til å bytte plass. Passasjerer som har redusert bevegelighet eller reiser med små barn, har alltid prioritet når det gjelder valg av sete.

   

FlixBus har egne takster for barn opptil 15 år. Hvis det finnes spesialtilbud som er rimeligere enn barnetaksten, får du automatisk den laveste billettprisen.
Barn opptil 3 år må sitte i medbrakt barnesete under hele reisen. Barnesetet må være festet med setebeltet i bussen, og barnet må være sikret med barnesetets sikkerhetsseler.

Barn under 10 år kan kun reise sammen med en voksen (18 år eller eldre). Dette gjelder både på nasjonale og internasjonale ruter.

Barn mellom 10 og 14 år kan reise alene på våre busser forutsatt at barnet kan ta vare på seg selv og at en foresatt har gitt FlixBus skriftlig samtykke til at barnet reiser alene da billetten ble bestilt. FlixBus og våre samarbeidspartnere påtar seg ikke ansvar for den mindreårige passasjeren som reiser alene. Det er ikke mulig å bestille reiser på internasjonale nattruter eller reiser som krever bussbytte, til barn som reiser alene.

Barn som er fylt 15 år, kan reise alene på våre busser. På internasjonale forbindelser er det foresatte sitt ansvar å påse at barnet har nødvendig dokumentasjon og ID til grensekrysninger.

   

Her finner du informasjon om transportmuligheter for reisende med funksjonshemninger og nedsatt bevegelsesevne. For å finne muligheter for transport ber vi alle gjester som må reise i rullestol om å ta kontakt med vår kundeservice tidligst 2 uker og senest 7 dager før bookingen. For alle andre som til tross for funksjonshemninger eller nedsatt bevegelsesevne kan skifte til et vanlig passasjersete, er fristen for å ta kontakt 36 timer før avreise.

Kan jeg benytte meg av hele rutenettet til tross for nedsatt bevegelsesevne?

Prinsipielt kan alle reise med oss – uavhengig av funksjonshemninger eller nedsatt bevegelsesevne. Men for øyeblikket er ennå ikke alle forutsetninger oppfylt for at alle gjester skal kunne reise til enhver tid på alle linjer vi tilbyr. Dette henger sammen med utformingen av bussene vi bruker og infrastrukturen på holdeplassene, som ikke overalt kan tilby full tilgjengelighet. FlixBus har fortsatt enkelte busser som har nedsatt tilgjengelighet, og som vi bruker fleksibelt på flere linjer. Ansvaret for holdeplassene ligger hos de enkelte holdeplassoperatørene.
Hvis du har nedsatt bevegelsesevne, men kan stige på og av bussen alene eller ved hjelp av en ledsager, kan du allerede nå reise på alle våre linjer. 
Hvis du er avhengig av rullestol, men kan reise deg og komme inn i bussen på egenhånd, kan du også reise på alle våre linjer.
Dersom du også trenger rullestolen inne i bussen, kan vi for øyeblikket bare tilby reiser på enkelte strekninger etter å ha undersøkt det grundig på forhånd.  

Hvordan og når kan jeg bestille en reise? 

Hvis du er bundet til rullestolen, ber vi deg ta kontakt med vår kundeservice tidligst 2 uker og senest 7 dager før reisen starter på telefon +49 (0)30 300 137 300*, slik at vi kan sjekke transportmulighetene for deg. Hvis alle nødvendige forutsetninger er oppfylt, kan vår kundeservice bestille reisen for deg og din ledsager på telefon fra mandag til fredag mellom kl. 9 og 18:00.
Hvis du til tross for funksjonsnedsettelsen kan innta et vanlig passasjersete på bussen på egenhånd, kan du bestille billetten selv uten begrensninger og uten forhåndsfrister. Vi ber deg kun å registrere rullatorer, ganghjelpemidler, rullestoler eller ortopediske hjelpemidler som må tas med i bagasjerommet samt ledsagere og førerhunder innen 36 timer før avreise.

Hvilke kostnader oppstår for ledsager og førerhund?

Kan det dokumenteres at ledsager eller førerhund er nødvendig, reiser ledsager eller førerhund kostnadsfritt. Det bookes da også en egen plass for førerhunden.
Når reisen starter må du dokumentere behovet for ledsager, for å legitimere den kostnadsfrie reisen for ledsageren. Ved starten av reisen forelegger du dokumentasjonen som viser at ledsager er nødvendig. Det kan for eksempel være 

  • Ledsagerbevis
  • Tyskland: "Schwerbehindertenausweis" eller attest fra spesiallege 
  • Frankrike: "Carte D'Invalidité (Besoin d´Accompagnement)" 
  • Italia: Attester fra lokal helsemyndighet (ASL) eller "Nasjonalt institutt for sosialomsorg" (INPS)

Dette gjelder også for førerhund. Dessuten må det dokumenteres at hunden har anerkjent opplæring som førerhund.

Hvilke krav er det til rullestoler som skal tas med i passasjerrommet?

I passasjerrommet i ekspressbusser kan det bare tas med rullestoler som er godkjent som passasjersete iht. DIN EN 12183 eller DIN EN 12184, og som har et sikringssystem iht. DIN 75078-2. Dessuten gjelder følgende maksimalmål: Maks. bredde 80 cm x lengde 120 cm / 250 kg totalvekt.
Hvis det under innsjekking i bussen viser seg at rullestolen ikke oppfyller disse kravene, til tross for at dette er oppgitt skriftlig på forhånd, er det ikke mulig å ta den med, og transportkravet bortfaller uten erstatning.

Har holdeplassene full tilgjengelighet? 

På samme måte som ombygging av bussparken tar tid, vil det også ta tid å tilrettelegge alle holdeplasser. Det er derfor ikke uhindret tilgjengelighet overalt. Ettersom vi ikke drifter holdeplassene, har vi ikke tilstrekkelig informasjon om infrastrukturen. Vi anbefaler derfor å ta kontakt med den lokale holdeplassoperatøren for mer informasjon før reisen.

Hvordan og hvor kan jeg få hjelp?

For å gjøre turen din så behagelig som mulig, anbefaler vi deg å reise med en ledsager som kan sikre den hjelpen som trengs ved behov. Vennligst ta kontakt med oss i god tid på forhånd, slik at vi kan klarere detaljer i forbindelse med turen. For dette må du informere oss om dine behov (hjelp til på- og avstigning, opplysninger om begrenset bevegelsesevne osv.) senest 36 timer før den planlagte avreisen.

   

Vi tilbyr to ulike alternativer for rimelige gruppereiser:

Hvis dere vil ha full fleksibilitet og frihet på reisen, er det mulig å leie en egen buss med sjåfør på www.mieten.flixbus.de. Denne tjenesten er for øyeblikket ikke tilgjengelig i Norge. Her er alle muligheter åpne – dere kan bli hentet på døren, kjøres direkte til ønsket destinasjon og disponere bussen under hele oppholdet. Med enkel bestilling på nettet og full prisoversikt kan du og resten av gruppen nyte en behagelig reise. Skulle dere ombestemme dere, er det gratis avbestilling inntil 14 dager før avgang.

Vi tilbyr også grupperabatt til grupper på 3 til 40 personer i det ordinære rutetilbudet vårt. Du kan bestille gruppebilletter på nettsidene våre, forutsatt at det er nok ledige plasser. Gruppereiser må bestilles minst én dag i forveien. Hvis det finnes spesialtilbud med lavere pris enn grupperabatten, får du automatisk opp spesialtilbudet slik at du alltid har mulighet til å bestille til rimeligste pris. 

Hvis dere ønsker å reise et sted som ikke inngår i det ordinære rutetilbudet vårt, er det mulig å leie en egen buss til gruppen. Da har dere full frihet og reiser både komfortabelt og miljøvennlig.Denne tjenesten er for øyeblikket ikke tilgjengelig i Norge.

   

På internasjonale reier må du ha med nødvendig dokumentasjon og ID for grensekrysning. All bagasje må være tydelig merket med navn og adresse, og den må være ulåst av hensyn til tollreglene.

Du må i tillegg overholde gjeldende pass-, visum-, valuta- og helseforskrifter. Du finner informasjon om gjeldende regelverk på nettsidene til det tyske utenriksdepartementet eller det føderale politiet i Tyskland (eller ved å ringe +49 0800 6 888000).

Du må også overholde gjeldende tollbestemmelser. Hvis du har spørsmål om tyske tollbestemmelser, kan du kontakte de tyske tollmyndighetene (skriv på engelsk til enquiries.english@zoll.de eller til info.gewerblich@zoll.de hvis det gjelder bedrifter). Spørsmål om tollbestemmelser blir kun besvart på engelsk og tysk.

   
Kan jeg få rabatt på reiser i Danmark?

Studenter, barn og pensjonister kan få rabatt på ordinær takst på reiser i Danmark. Når du bestiller og reiser på rabattert billett, må du vise gyldig ID til sjåføren ved påstigning.

Studenter: Studentrabatt gjelder for registrerte studenter med gyldig student-ID. Følgende legitimasjon godtas:

  • Gyldig student-ID med bilde og utløpsdato
  • Gyldig student-ID med bilde og opptaksbevis utstedt i løpet av de siste 12 månedene
  • Gyldig ungdomskort (dansk ungdomskort, utstedt av Trafikselskabet NT, Midttrafik, FynBus, Sydtrafik, DSB eller Movia)
  • Gyldig ISIC-studentkort

Pensjonister: Honnørrabatten gjelder for personer som har fylt 64 år, og personer som mottar pensjon i henhold til den danske pensjonsloven. Følgende legitimasjon godtas:

  • Gyldig ID som viser at personen er fylt 64 år, for eksempel helsetrygdkort, førerkort eller pass
  • Dansk pensjonsmeddelelse utstedt av en danske kommune sammen med ID, som helsetrygdkort, førerkort eller pass

Barn: Det er to rabattkategorier for barn: a) barn under 12 år b) barn under 16 år. I tvilstilfeller må barna kunne vise gyldig ID som bekrefter alderen. Følgende legitimasjon godtas:

  • Dansk (gult) eller internasjonalt (blått) helsekort
  • Pass

Legg merke til at billetter kjøpt med barne-, student- eller honnørrabatt kun er gyldige sammen med ID som beskrevet ovenfor. Hvis du ikke kan vise nødvendig ID til sjåføren, er den rabatterte billetten ugyldig, og du må kjøpe ny billett til ordinær takst.

Danske soldater som avtjener verneplikt kan reise gratis mot fremvisning av nødvendig dokumentasjon og ID. Det må bestilles plass på forhånd via e-post til service@flixbus.no.

   

Du kan kjøpe gavekort i nettbutikken vår. Du kan velge blant ulike beløp. Du finner mer informasjon om de ulike gavekortene i nettbutikken.

   

Du finner en oversikt over tilbudet vårt på FlixBus Rental. Vi gjør oppmerksom på at denne tjenesten ikke er tilgjengelig i Norge for øyeblikket. Du kan beregne prisen med det samme, slik at det er raskt og enkelt å bestille. Med FlixBus' bussutleie har du full fleksibilitet og er garantert en komfortabel og miljøvennlig reise. 

   
Jeg vil opprette en FlixBus-kundekonto. Hva må jeg gjøre?

Du har to muligheter: Enten registrerer du deg enkelt og greit på innloggingssiden vår, eller du gjør det under bookingprosessen.

På innloggingssiden oppgir du e-postadressen din, og deretter mottar du en e-post med en lenke for verifisering. Dette kan ta noen minutter. Til slutt oppgir du navnet og passordet ditt, og din FlixBus-kundekonto er ferdig aktivert.

Dersom du vil opprette en konto under bookingprosessen, må du krysse av for dette på siden for betaling. Når bookingen er ferdig, mottar du automatisk en e-post for verifisering på den e-postadressen du oppgav under bookingen.

Etter registreringen kan du forresten knytte Facebook-profilen din til FlixBus-kundekontoen ved hjelp av e-postadressen.

   
Jeg vil logge meg inn med Facebook. Hva må jeg gjøre?

På innloggingssiden eller på siden med passasjerdata kan du klikke på "Logg inn med Facebook" og gi ditt samtykke i neste vindu som åpnes. Forutsetning: Du er logget inn med Facebook-profilen din. Deretter er du ferdig registrert og vil motta en e-post med bekreftelse. Det er alt.

Selvsagt vil vi ikke poste noe på Facebook-tidslinjen din.

   
Jeg vil logge meg inn i appen. Hvorfor fungerer det ikke?

WVi arbeider med at du skal kunne logge deg inn i våre FlixBus-apper.

Frem til dette er klart, kan du benytte deg av muligheten til å legge til billetten din ved å skanne QR-koden og lagre betalingsopplysningene dine i appen.

   
Jeg har glemt passordet til FlixBus-kundekontoen min / jeg kan ikke logge meg inn

For at du skal få rask tilgang til dine data til tross for et glemt passord, kan du tilbakestille passordet.

   
Kontoen min er ennå ikke verifisert, men jeg finner ikke e-posten med bekreftelsen.

Hvis kontoen din ennå ikke er verifisert eller du ikke har mottatt e-posten med bekreftelse, kan du få tilsendt e-posten på nytt her.

   
Hva bør jeg vite om FlixBus-kundekontoen?

Muligheten til å lagre betalingsmåtene dine i kundekontoen er supernyttig. Dermed går det raskere å booke, fordi du ikke må taste inn alt på nytt ved hver booking.

Når du er logget inn, kan du krysse av for at du samtykker i lagring av betalingsopplysningene dine. I området "Mine bookinger" i kundekontoen vises alle billetter du kjøper etter at du har bekreftet registreringen med e-postadressen din.

Du kan selvsagt også utføre bookinger for andre – f.eks. familie og venner – via kundekontoen din. Derfor bør du sjekke nøye at riktige passasjernavn er angitt.

Dine personlige opplysninger og betalingsopplysninger er trygge hos oss – vi gir ingen data videre. Mer om dette finner du i våre personvernregler.

Om bord i bussen:

   

Du må ha en utskrift eller elektronisk kopi (PDF-fil eller QR-kode) av bestillingsbekreftelsen. Det enkleste er å vise billetten direkte i FlixBus-appen. På internasjonale reiser må du ha med nødvendig dokumentasjon og ID for grensekrysning.

Når du har fullført bestillingen, får du en bestillingsbekreftelse som kan skrives ut, og du mottar også bekreftelsen på e-post (husk å sjekke søppelpostmappen). Hvis du kjøper billett hos bussjåføren, fungerer kvitteringen som billett/bestillingsbekreftelse.

   

Du kan ta med deg en håndbagasje og ett kolli bagasje gratis på turen. All bagasje må være tydelig merket med navn og adresse.

Håndbagasjen (ett kolli) kan være opptil 42 x 30 x 18 cm og 7 kg. Du bør oppbevare alle verdisaker i håndbagasjen.
Det kan kun tas med ett kolli bagasje med maksimal størrelse 80 x 50 x 30 cm. Mål som bare avviker i liten grad er tillatt dersom det totale omfanget på bagasjen ikke utgjør mer enn 160 cm totalt (bredde + lengde + høyde). Du kan kun ta med ett kolli på opptil 20 kg kostnadsfritt per person.
Ekstra bagasje: Dersom det er plass, er det mulig å ta med et ekstra kolli bagasje per person. Målene på bagasjen må ikke overstige de angitte målene, og den kan ikke veie over 20 kg. Ekstra bagasje koster 2 euro og må enten (dersom det er mulig) angis ved bestilling eller etter bestilling, men da tidligst 48 timer før bussens avgang. Dette må avtales med kundeservice på telefon: +49 (0)30 300 137 300*. Passasjerer har ingen generell rett til å ta med mer enn ett kolli bagasje.

Spesialbagasje: For bagasje som er større enn standard bagasje, tilkommer et gebyr på 9 euro. Omfanget på bagasje må ikke overstige 240 cm (bredde + lengde + høyde), og den kan ikke veie mer enn 30 kg. Spesialbagasje (dersom det er mulig å ta med slik) skal angis ved bestilling eller etter bestilling, men tidligst 48 timer før bussens avgang. Dette må avtales med kundeservice på telefon: +49 (0)30 300 137 300*. Passasjerene har imidlertid ikke krav på å få med spesialbagasje på bussen. Spesialbagasje kan for eksempel være skiutstyr og musikkinstrumenter (bør fraktes i egnet transportkasse). Det gjelder spesielle regler for sykler og hjelpemidler til personforflytning. Enkelte gjenstander kan ikke tas med på bussen.

Du finner mer informasjon om reglene for bagasjetransport i FlixBus' vilkår og betingelser.

   

Vi anbefaler å angi ekstra- eller spesialbagasje samtidig med bestillingen din. Dersom du ønsker å legge til ekstra bagasje etterkant, har du to muligheter:

1) Inntil 15 minutter før avreise kan du gå inn på vår hjemmeside og velge "Endre bestilling/kansellere". Du kan også kontakte et av våre utsalgssteder/reisebyråer for å kansellere reisen din før du bestiller en ny reise med ønsket bagasje. Du finner mer informasjon om hvordan du kan gjøre dette på siden Ofte stilte spørsmål. Der kan du klikke på "Kan jeg endre, ombestille eller kansellere bestillingen min selv?" for å finne en nøyaktig beskrivelse.

2) Alternativt kan du kontakte vår kundeservice via telefon dersom du har ekstra- eller spesialbagasje. I en slik situasjon er du avhengig av at det er ledig kapasitet i bussen. Da betaler du direkte til sjåføren.

   

På mange av våre busser kan du ta med sykkel i vanlig størrelse og uten ekstrautstyr (maks. 25 kg). Du legger til sykkelen når du bestiller reisen og betaler en tilleggsavgift på 9 € per sykkel. Du angir antall sykler du vil ha med på reisen, samtidig som du angir antall passasjer i bestillingen.

Syklene fraktes på sykkelstativ. Enkelte sykler må fraktes i egnet sykkeltransportveske i bagasjerommet (f.eks. sammenleggbare sykler). I så fall må du ringe kundeservice på forhånd og registrere sykkelen (se reglene for spesialbagasje).

Hvis du ønsker å ta med elsykkel, må du kontakte kundeservice på +49 (0)30 300 137 300* for å sjekke om det er mulig.

   

Musikkinstrumenter som ikke overstiger tillatt vekt og størrelse for håndbagasje (42 x 30 x 18 cm og 7 kg), kan tas med gratis inn i bussen i stedet for vanlig håndbagasje. Du velger selv om du vil ha med håndbagasje eller musikkinstrument inn i bussen.
Musikkinstrumenter som er større enn tillatt mål og vekt for håndbagasje (42 x 30 x 18 cm og 7 kg), regnes som spesialbagasje og må fraktes i bagasjerommet. Vi anbefaler at instrumenter fraktes i egnet transportkasse i hardt materiale for å unngå skade. Du betaler en tilleggsavgift på 9 € per instrument, og du må registrere instrumentet hos vår kundeservice på telefon +49 (0)30 300 137 300* tidligst 48 timer før avgang.
Du kan ikke ta med musikkinstrumenter og tilhørende kasser som er større enn 135 x 48 x 35 cm (f.eks. kontrabass).

   

Av hensyn til sikkerheten er det ikke tillatt å ha med dyr på våre busser. Unntaket er fører- og assistansehunder som reiser sammen med passasjerer med nedsatt funksjonevne, mot fremvisning av nødvendig dokumentasjon. Fører- og assistansehunder reiser gratis og må registreres hos kundeservice på +49 (0)30 300 137 300* senest 36 timer før avgang.

   

Våre busser går i rutetrafikk og kjører etter en fastsatt rutetabell. Bussjåførene har derfor ikke mulighet til å vente på passasjerer som er forsinket. Vi anbefaler derfor at du er ute i god tid og møter opp på busstoppet minst 15 minutter før avgang.

   

Det er ikke mulig å gå på eller av bussen på andre busstopp enn de du har bestilt. Dette gjelder også andre busstopp i samme by. Du kan selvsagt endre på- og avstigningssted for reisen på våre nettsider.

Legg merke til at FlixBus ikke har lov til å selge billetter på enkelt strekninger (hvis reisen er under 50 km og under 1 time kjøretid). Det er derfor ikke mulig å gå på eller av bussen på disse stoppene, og de er heller ikke tilgjengelige for bestilling. Vi ber om forståelse for dette.

   

Alle våre busser er utstyrt med klimaanlegg, toalett, leselys og komfortable seter. Det er også gratis Wi-Fi og salg av forfriskninger om bord, og enkelte busser er også utstyrt med stikkontakter og mediesenter med filmer og musikk.

Merk: Wi-Fi er fremdeles i testfasen. Det kan derfor hende at du mister Wi-Fi-tilgangen i perioder, for eksempel når bussen er i et område uten trådløs dekning eller hvis alle passasjerene bruker Wi-Fi samtidig. I sjeldne tilfeller er ikke bussen utstyrt med Wi-Fi og stikkontakter, for eksempel hvis vi må sette inn alternative busser eller hvis du har kjøpt en billett vi selger for våre partnere. Dette gjelder bussrutene som betjenes av følgende partnere: Autobus Oberbayern GmbH, Allgäu Airport Express GmbH, Bohr Omnibus GmbH, Dr. Richard Linien GmbH & Co KG og Publicexpress GmbH.

   

På enkelte av våre reiser er det lagt inn pauser i samsvar med kjøre- og hviletidene for sjåførene. FlixBus sitt mål er imidlertid at du skal komme frem så raskt som mulig, og derfor legger vi ikke inn ekstra pauser underveis. Vi har også toalett om bord og selger rimelig snacks og drikkevarer slik at vi kan kjøre lange strekninger uten ekstra pauser.

Røyking er ikke tillatt om bord. Forbudet gjelder også e-sigaretter. Du kan selvsagt ta en kort røykepause når bussen stanser på de ulike stoppene i ruten underveis. Spør sjåføren hvor lenge bussen står på busstoppet og gi beskjed om at du går av. Hold deg i nærheten av bussen slik at du ikke risikerer at bussen kjører fra deg.

   

Ekspressbussene er utstyrt med setebelter, og disse skal brukes under hele reisen.

Bagasje, ekstra bagasje og spesialbagasje fraktes i bagasjerommet på bussen. Sjåføren sørger for at bagasjen lastes inn på en trygg og effektiv måte. Du bør plassere håndbagasjen i bagasjehyllen over setet.

Din sikkerhet er vår høyeste prioritet. Bussene og det elektroniske utstyret om bord er godkjent av biltilsynet og gjennomgår regelmessig service. Sjåførene er spesialutdannet for persontransport og kurses jevnlig. Sjåførene er også pålagt å overholde gjeldende regelverk for kjøre- og hviletider. Det betyr at det på lengre reiser er to sjåfører i bussen eller det er lagt inn pauser underveis. Ved forsinkelser kan det i unntakstilfeller bli nødvendig med ekstra pauser som ikke er planlagt. Vi håper på forståelse for dette.

Etter reisen:

   

Hvis du har mistet eller funnet noe om bord i en av våre busser, fyller du ut nettskjemaet for hittegods eller ringer kundeservice på +49 (0)30 300 137 300.*

På nettsiden med ofte stilte spørsmål finner du svar på mange vanlige spørsmål

Finner du ikke svar på spørsmålet ditt?Fyll ut kontaktskjemaet og fortell oss hva du trenger hjelp til. Vi hjelper deg gjerne! Du kan ringe kundeservice hele døgnet på +49 (0)30 300 137 300

*(Lokale samtaler fra fasttelefon i Tyskland. Prisene kan variere for samtaler fra mobiltelefon.)